Förändra är enkelt!

Egentligen behöver man inte så mycket för att göra en förändring. Ett tips är att byta ut dekorationen på soffbordet och matbordet. Det är en liten detalj som gör stor skillnad och som man ofta tänker på då man ofta sitter där och lägger märke till det. Jag älskar att tända ljus så jag har alltid nåt levande ljus på bordet men det finns så många olika saker man kan ha. Vill man ha ljus så finns det ju värmeljushållare av tusen varianter, äldre ljusstakar,fina fat man kan ställa fler blockljus på eller som jag har nu en sån glas grej som nästan se ut som en vas en stor som rymmer ett stort blockljus. Det är mysigt, lätt att tända och stilfullt.

En annan sak som jag gjorde nu till våren var att jag bytte plats på kuddarna som jag har. Jag har haft mörk ceriselila och ljusrosa och på hösten och vintern har jag haft mörklila glansiga gardiner tillsammans med vita i fönstret och mörkare lila kuddar i soffan så det har varit väldigt murrigt vid fönstret och soffan för att skapa det riktiga höstmyset. Men nu vill jag har ljust där så jag bytte plats på kuddarna och har nu de ljusrosa kuddarna i soffan, ett ljusrosa ljus i ljuslyktan som jag köpt. Jag tog bort de mörka gardinerna och har vanliga vita gardiner och jättetunna sänghimmelsgardiner. Jag har de mörka istället på sängens draperi tillsammans med sänghimmelstyg. Jag har alltså använda samma saker bara bytt plats på dem. Nu får ljuset vara vid fönstret och det lite mörkare i mysiga sängvrån.

Ett annat tips när vi ändå är inne på det är att man alltså använder sig av två gardiner. Antingen två olika färger eller olika matrial. Har man en gardin som inte är vit rekommenderar jag en vit bredvid närmast fönstret och att man sätter de mörka utanför fönstret så att de inte tar bort ljuset.

Kommentera

