Att tänka på med tavlor

När jag inreder hos mig själv och andra så har jag en viktig grundtanke som alltid finns med. Det är att inredningen, hemmet , både helheten och detaljer ska  få den som vistas där att känna sig lugn,glad,inspirerad och harmonisk. Man ska med andra ord må bra bara av att vara i det rummet eller hemmet. En sak som de flesta rum har är tavlor. Och jag har märkt att många har tavlor uppe som de inte har så mkt tanke med. De kanske har fått den av någon, den kanske är snygg , känd,passande i färger allt det där. Men frågan är hur får den dig  att känna när du tittar på den? Vilka tankar får du och vilken känsla får du av den. Det är det viktigaste. Synintryck och speciellt bilder påverkar oss mer än vi tror. Ibland kan en tavla vara jättefin eller passande men inte ge oss den här sköna känslan. Den kanske t.om väcker negativa assosiationer. Eller fina minnen som också känns mycket sorgliga. Jag tycker man ska vara försiktig med att sätta upp såna tavlor , speciellt där man ser dem ofta.

Jag har valt att lägga undan många fina tavlor, flera som har stor betydelse, men jag blir inte riktigt glad när jag tittar på dem. Så jag har valt att ta fram ( och målat själv) tavlor som verkligen gör mig lugn glad och inspirerad. Det kan vara något att tänka på iaf.

2 thoughts on “Att tänka på med tavlor

Kommentera

