Projekt: allrum får hemtrevlig känsla istället för väntrumskänsla

Image

 

Det här rummet är ett allrum i en samlingslokal som kommunen har dit människor som inte mår bra kan hänga. När jag fick uppdraget så hade jag en hel del begränsningar eftersom det var kommunalt. Jag skulle helst ha kvar den röda soffan och det knallblå biljardbordet ville jag flytta in från ett rum där det bara stått intryckt. Tyvärr fick jag inte byta ut det runda träbordet som hade varit snyggare i vitt. Jag hittade två vita fotöljer från ett annat rum och bytte plats på dem. Innan hade de haft ett par grafiskt randiga fotöljer. Mattan som var beige fick vara kvar. Det är en lång vägg med stora fönster som har beiga linne gardiner med stora vita krukor och gröna växter. Det såg bra ut så det fick vara kvar. Jag skulle nu försöka få en hemtrevlig känsla och göra så att de starka färgerna blå och röd ändå skulle passa och smälta in. Jag ville att färgerna skulle kännas genomtänkta och fina istället för malplacerade som de på ett sätt var.

Så eftersom det nu fanns en ljus lugn neutral bas av vitt och beige i fotöljerna mattan och gardinerna så behövdes det ju ändå lite färg. Jag plockade upp det röda och blå i fotografierna som jag satte på tavellisterna som jag satte upp. Tavellisterna gjorde detta rum mkt mera hemtrevligt och fick bort känslan av väntrum. Jag hittade en röd filt som jag la i en av de vita fotöljerna. Och en röd kudde att ha i den andra.  Jag hittade också en sammetsblå kudde att lägga i röda soffan tillsammans med en vit kudde. Innan hade de haft en grafisk kudde som stack i ögonen av mönstret. Jag hittade två jättesöta kinesiska koppar på Myrorna i rött och värmeljushållare i rött och blått som också band ihop färgerna. Vid biljardbordet så satte jag en IKEA bokhylla och satte kuddar på så att det kunde bli som en sittbänk. Kuddarna är samma färg som gardinerna och har ett olivtryck och det står också ”olive” på dem. Det går igen i de gröna växterna i fönstrena och den stora olivtavlan vid soffgruppen. Jag målade en text på väggen som också gjorde det personligt och hemtrevligt. På bilden finns inga olivträd men det var tanken att det skulle stå flera olivträd i rummet också.

Med väldigt små medel så gjorde jag om rummet iallafall och de blev mycket nöjda. 🙂

Kommentera

